Tien goede redenen om voor freelancers te kiezen

by Mark Van Bogaert on 23 december 2013

Gelukzakken, die freelancers. En gelukkige mensen presteren beter.
Gelukzakken, die freelancers.
En gelukkige mensen presteren beter.

Waarom adverteerders weer meer met freelancers gaan werken? Daar hebt u tien goede redenen voor.

1. Ze maken uw betere werk tóch al.
Een paar keer per jaar werk ik voor reclamebureaus. Meestal voor teksten waarin ze zichzelf aanprijzen of voor een ‘pitch’ waarmee ze nieuw ‘budget’ – zo noemen ze u daar – willen binnenhalen. Of dat dan wel voor een prijsje – of zelfs gratis – kan? ‘Want als ze u dan binnenhalen’,… Zeggen ze. En dan neemt hun vaste junior copy u gewoon over.

2. U kunt ze vrijdagavond nog mailen voor wat maandag klaar moet zijn.
Onlangs nog. Iemand vraagt me of ik soms kan ‘inspringen om piekmomenten op te vangen’. Wat een vraag: mijn hele leven hangt aan elkaar van de noodopvang, de piekmomenten en de strakke deadlines. Een tip: als u uw freelancer vrijdagavond mailt voor die twee volle dagen haastklus, sluit uw mailtje dan wel af met ‘Prettig weekend!’

3. U kunt ze zonder omweg briefen.
Hebt u het wel gehad met de overhead en de vergaderitis van uw reclamebureau? U brieft een AE, die brieft copywriter en AD, onderweg gaat er een hoop informatie verloren. Copy en AD maken iets voor u dat de AE dan komt presenteren. U geeft correcties door aan de AE, die opnieuw informatie verliest als hij ze doorgeeft aan uw creatieve team. Met freelancers bent u lekker af van dat gedoe.

4. Ze hebben meer succes.
Het zijn freelancers die het werk maken waar bureaus klanten en prijzen mee winnen. Volgens de succesformule van Daniel Kahneman: Meer succes = Iets meer talent + Meer geluk. Het zijn dus gelukzakken, die freelancers. Dat straalt van ze af. En gelukkige mensen presteren beter. Ook voor u.

5. Ze hebben allemaal een long walk to freedom achter de rug.
Je hoeft geen achttien jaar vast te zitten op Robbeneiland om te beseffen wat vrijheid is. Dat vrijgevochtene, die zinnige eigenzinnigheid van de freelancers: het maakt ze rijker, creatiever, interessanter. Ook voor u.

6. Ze zijn zelf kleine ondernemertjes.
Freelancers moeten ook hun eigen zaakje runnen. Ze zijn zelf hun eigen CEO’tje, boekhouder en klantendienst. Hun eigen entrepreneurship levert meer begrip op voor het uwe. Dat helpt.

7. Ze werken samen met de collega’s die ze zelf kiezen.
Onder andere via www.dmexperts.be kunt u een compleet freelance team boeken: copywriter + ontwerper + projectmanager. En u weet zeker dat die mensen gráág samenwerken.

8. U kunt uw bureau vragen om voor u altijd met dezelfde freelancers te werken.
Ik heb een klant die door omstandigheden gedwongen met een reclamebureau moet werken. Door andere omstandigheden wil die dat alleen nog doen met mijn teksten. Leuk voor mij én voor u. Want als ik factureer aan het bureau – waar ik verder niemand ken –, rekent dat daar maar een ‘kleine administratiekost’ voor aan, dat scheelt.

9. U hoeft ze niet eens te ontslaan.
Dat is natuurlijk het allerfijnste aan freelancers. Geen contract, geen opzegtermijn, geen ontslagvergoedingen. U hoeft ze niet eens te laten wéten dat u ze ontslaat. Na een tijdje voelen ze vanzelf wel dat ze niet meer bestaan.

10. Eigenlijk bestaan ze niet.
Ooit ging ik met de baas van een reclamebureau samen naar een klant. Belgacom. Daar vroeg de klant me mijn e-mailadres. Geef ik die man dus mijn kaartje. Die bureaubaas na afloop: ‘Ça plus jamais, hein!’ Straks zouden die van Belgacom nog denken dat hun bureau met freelancers werkt.

Dat is het probleem: zo’n freelancer, dat is zó ideaal, dat kán niet echt zijn.

Mark Van Bogaert
Niemands meester, niemands knecht

Previous post:

Next post: